Tekst on kirjutatud filmi “Jõgi ja Kass” režissööri Maria Aua poolt. Fotod: Autor & Aivar Tõnso
Selle aasta kevadel võtsin aja ja elasin kaks kuud järjest heade mõtete linnas, et seal oma lühifilmi ideed arendada. Ma ei ole enne nii pikalt Tartus viibinud.
Tartus on mitmeid huvitavaid linnaosi, kuid mina sattusin sel ajal elama piiripealsesse tsooni. Täpsemalt Võru tänavale, kus ühelt poolt algas Tammelinn, teiselt poolt Karlova. Madal puumaja, endine soolaladu ja tapamaja, asus sõidutee ja kaupluse parkla vahelisel alal. Minu ajutise korteri aknast avanes vaade parklasse, mida kasutasid enamasti kaupluste, alkoholipoe ja ööklubi kliendid.
Märkasin aegajalt salongi kokkusaamisi, kus istuti sõpradega üksteise autodes. Sageli kogunesid hilisõhtusel ajal parklasse väikesed seltskonnad, kes veetsid lõbusasti aega muusikat kuulates. Mõnikord kohtusid sõbrad nii, et igaüks istus enda autos ja mootori urina saatel räägiti teineteisega alla keritud akendest. Koomilisel moel sattusin mõnikord isegi tänaval jalutades märkama tüüpe, kes jutustasid sõpradega oma masinatest. Põnevates nurgatagustes kohtades leidus ka remonditöökodasid, mis on kui omaette vaatamisväärsused.
Vahest piirkond, kuhu elama sattusin, viis mind autokesksesse maailma, kus neljarattalise omamine ja selle ümber käiv tegevus on omaette kultuur ja suhtlemise meetod. Võib öelda, et see mitte-koht või piiripealne tsoon seal Võru tänaval hoidis mind liigsetest unelmatest kaine ning kahe jalaga maa peal. Tulin Tartusse selleks, et uitada, vaadelda, unistada, mõtelda, luua. Ühe jalaga ma siis viibisin oma enda loodud reaalsuses ja pidevas otsingus, teisalt aga kohtusin eluga, mida see mulle parasjagu ette tõi.
Maria Aua (1988) on Tallinnas elav filmilooja ning kunstnik. Ta on õppinud Eesti Kunstiakadeemias fotograafiat (2012) ning lõpetanud Balti Filmi- ja Meediakooli magistrantuuri dokumentalistika alal (2016). Alates 2009. aastast osalenud fotoloominguga nii isiku- kui ka grupinäitustel. Oma magistritööga „Samaaria mees“ osales mitmel festivalil ja pälvis parima Eesti lühifilmi auhinna PÖFF Sleepwalkers rahvuslikus võistlusprogrammis. Maria debüütfilm “Rauaniit” esilinastus Tallinn Docpoint festivalil (2021) ning osales arhitektuurifilmide festivalil Lundis. Maria filmograafiat iseloomustab fotograafiline audiovisuaalne filmekeel.